Waznym elementem reformy oświaty jest przygotowanie uczniów do radzenia sobie z problemami zycia codziennego oraz rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce. Warto zatem raz na jakiś czas poprowadzić lekcję w sposób odmienny od tradycyjnego. Oto konspekt takiej lekcji matematyki dla klasy VI szkoły podstawowej, mającej na celu kształtowanie sprawności rachunkowych na liczbach wymiernych, przy wykorzystaniu terminów i sytuacji ekonomicznych.
Opracowała:
Jadwiga Cholewa
Nauczyciel matematyki
Szkoła Podstawowa nr !2 w Piotrkowie Tryb.
DZIAŁ PROGRAMOWY: Działania na liczbach wymiernych.
TEMAT LEKCJI: Kilka spraw do załatwienia.
CELE LEKCJI:
- Wzbogacenie wiedzy uczniów na temat elementarnych pojęć ekonomicznych, takich jak: cena, przekaz pocztowy, obniżka, wartość zakupu, usługi, zakupy, opłaty, wydatki
- Kształtowanie sprawności rachunkowych na liczbach wymiernych
- Utrwalanie obliczania wartości wyrażeń arytmetycznych z zachowaniem właściwej kolejności wykonywania działań
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych łączących matematykę z wiedzą ekonomiczną
- Rozwijanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce
- Przygotowywanie uczniów do radzenia sobie z różnymi problemami życia codziennego
METODY PRACY:
· Problemowa – dyskusja dydaktyczna
· Praktyczna - ćwiczenia praktyczne, praca z kartą pracy
FORMY ORGANIZACJI PRACY:
- Praca z całą klasą
- Praca samodzielna
TOK LEKCJI:
- Czynności wprowadzające i przygotowujące do realizacji tematu:
Uczniowie zostają zapoznani z tematyką i celami lekcji. W dyskusji dydaktycznej z całą klasą wyjaśniamy i utrwalamy elementarne pojęcia ekonomiczne z którymi uczniowie spotkają się w czasie pracy samodzielnej z kartą pracy, tj.: z pojęciem cena, zakupy, wydatki, koszty, opłaty, obniżka, usługi, przekaz pocztowy.
Uczniowie pracują samodzielnie nad rozwiązaniem zadań związanych z zakupami, usługami pocztowymi. Zadania znajdują się w karcie pracy (załącznik). Rozwiązania zadań zapisują do zeszytu przedmiotowego.
Sprawdzenie poprawności rozwiązań poszczególnych poleceń – wskazani przez nauczyciela uczniowie odczytują wyniki kolejnych zadań.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
- Które zadanie sprawiło im trudność?
- Czego nowego dowiedzieli się na lekcji?
Załącznik:
KARTA PRACY
W środę rodzice Basi i Jacka przez cały dzień musieli być w pracy. Zostawili więc dzieciom listę kilku spraw do załatwienia oraz cztery banknoty po 50 zł na czekające je wydatki.
Dzieciaki!
- Zjedzcie obiad w barze.
- Nadajcie na poczcie przekaz do wujka Tadka i wyślijcie oba listy jako polecone.
- Kupcie kilka znaczków i kopert.
- Kupcie coś na kolację.
mama i tata
Basia i Jacek postanowili, że zaczną od zjedzenia obiadu w barze „Agatka”. Następnie pójdą na pocztę, a z poczty na zakupy do „Biedronki”.
1. W barze Jacek zdecydował się na ryż z kurczakiem za 5,90 zł i sok za 1,70 zł. Basia zjadła naleśniki po 1,60 zł za sztukę oraz wypiła herbatę za 1 zł 40 gr. Ile dostali reszty z 50 zł?
2. Na poczcie mieli wysłać wujkowi 140 zł. Ile wyniesie opłata za ten przekaz?
Cennik usług pocztowych Przekaz pocztowy:
· do 50 zł – 3,00 zł
· ponad 50 do100 zł – 5,00 zł
· ponad 100 zł – za każde następne 20 zł lub ich część – 0,20 zl
3. Jacek, nadając i opłacając przekaz, wręczył pani w okienku 150 zł. Ile dostał reszty?
4. Ile łącznie zapłaciła Basia za wysłanie dwóch listów, jeżeli jeden ważył 27g a drugi 51 g?
Informacja: List o wadze od 20 do 50 g kosztuje 1,10 zł, a list o wadze od 50 do 100 g – o 20 gr więcej. Dopłata do listu poleconego wynosi 2 zł.
5. Za koperty i znaczki Basia zapłaciła 5,60 zł. Znaczki były po 1 zł, a koperty po 5 gr. Ile znaczków i ile kopert kupiła Basia?
6. Ile pieniędzy „zostawili” na poczcie Basia i Jacek?
7 Ile pieniędzy zostało im na zakupy po wizycie w barze i na poczcie?
8. W „Biedronce” Basia i Jacek zaczęli od kupienia dwóch litrów mleka po 1,60 zł za litr, 10 bułek po 24 gr za sztukę, 10 dag żółtego sera po 14zł za kilogram, 20 dag wędliny w cenie 16 zł/kg oraz herbaty za 4,50 zł. Ile zapłacili za te zakupy?
9. W dziale z nabiałem była promocja jogurtów owocowych. Cena, która normalnie wynosiła 2,40 zł za sztukę była obniżona o 20%. Basia i Jacek kupili 4 jogurty. Ile za nie zapłacili?
10. Ile reszty oddali rodzicom po załatwieniu wszystkich spraw z listy?
BIBLIOGRAFIA: Jerzy Chodnicki i Mirosław Dąbrowski, Zeszyt ćwiczeń do klasy 6. Przed sprawdzianem, WSiP, Warszawa 2001
Opracowała:
Jadwiga Cholewa
· · · |